Sverige har ligget langt efter det øvrige Europa, hvad angår certificering, men alene i løbet af det sidste år har mange virksomheder valgt at blive certificeret efter SS-EN ISO 3834, Kvalitetskrav til smeltesvejsning af metalliske materialer. I Sverige er nu 105 selskaber blevet certificeret, hvorimod Tyskland med 700 certificerede selskaber ligger i top blandt landene i Europa.
Årsagen er at stadig flere kunder kræver kvalitetsstyring af leverandørernes svejsning. Desuden er det en metode til at undgå fejl i produktionen og til kontinuerligt at forbedre sig.
- For vores vedkommende var det en metode til at bibeholde de kunder vi har, og også tiltrække nye, siger Hans Berglund, adm. dir. hos Plåtspecialisten, som er en af de 30 svenske virksomheder, der valgte at blive certificeret i 2011.
Fra beslutningen til certificeringen blev en realitet, gik der ca. et år med de 21 punkter, som skulle gennemføres.
- Det var en lang proces, fortæller Göran Ahlmark, som er svejseansvarlig hos virksomheden, og vi er meget tilfredse med AGA's assistance og imødekommenhed. Vi havde ikke klaret det på egen hånd.
Hos AGA oplever man at mange kunder, som er dygtige til deres kerneforretning, har et relativt stort problem med at implementere kvalitetssystemet for svejsning. Hos mange virksomheder har det været svært at sætte sig ind i ISO-standarden og omsætte den til noget brugbart, hvilket kan være en årsag til, at Sverige tidligere har haltet bagefter store dele af Europa, hvad angår antallet af certificerede virksomheder.
AGA i både Danmark og Sverige tilbyder hjælp med fortolkningen af standarden, dvs. hvordan virksomheden på den nemmeste måde kan tilpasse den til sin egen virksomhed. Dette foregår ved, at der gennemføres en analyse af den aktuelle situation hos virksomheden. Formålet er at sammenligne, hvordan man arbejder i dag, set i forhold til standardens krav.
Resultatet af analysen fører til en handlingsplan. Når virksomheden arbejder med handlingsplanen, fungerer AGA som sparringspartner. Selve certificeringen gennemføres i slutfasen af en tredjepart.
- Det bedste var, at vi selv skulle arbejde med handlingsplanen, siger Eive Bejerstrand, som er kvalitetsansvarlig hos Plåtspecialisten i Sverige. AGA leverede en skabelon til en kvalitetshåndbog for svejsning, som vi derefter selv byggede videre på.
Eive Bejerstrand betragter den lange proces som en fordel, da den ikke bare resulterede i selve certificeringen, men også førte til en gedigen implementering af kvalitetssystemet for svejsning.